Mijn kind is slim, maar snel afgeleid?

Mijn kind is slim, maar snel afgeleid?

Heb je ook vaak het idee dat je kind cognitief slim genoeg is, maar je moet wel alles 3 keer uitleggen, het lijkt of je kind alles vergeet wat je gevraagd hebt. Het is een sloddervos. Simpele activiteiten uit het dagelijkse leven zoals wassen, aankleden of tanden poetsen gebeuren ook altijd met veel gezaag.
Het kind kan soms woede-uitbarstingen krijgen of zeer onverdraagzaam zijn. Het begint te laat aan zijn huiswerk met tijdsnood als gevolg.

Wat kan dit betekenen?

Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar ik wil het graag over de executieve functies hebben. Die functies zijn belangrijk bij het plannen, het organiseren, timemanagement en met verschillende emoties leren omgaan.

Wat zijn de executieve functies?

Werkgeheugen, planning/prioritisering organisatie,timemanagement, metacognitie,
Respons-inhibitie, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, doelgericht gedrag, flexibiliteit zijn allen executieve functies. Ze bevinden zich in de frontale hersenkwab.

Hoe kan ik hiermee omgaan?

Het begint allemaal bij de geboorte. Wanneer we geboren worden hebben we als baby veel knuffels, affectie en vooral voeding nodig. En dit noemen we hechting. Als ouder gaan we ons kind verzorgen, voeden en vertroetelen. Dit zijn zeer belangrijke componenten voor een goede hechting. Wanneer een baby zich veilig voelt kan hij verder groeien en ontplooien. En die manier van hechten gaan we blijven moeten gebruiken in de verdere opvoeding van onze kinderen. Wanneer ze moeilijkheden ervaren in de, crèche, school, thuis of in hun vrije tijd, ga je als ouder terug bijsturen, coachen, begeleiden. En vanaf het goed gaat: je kind terug loslaten en ervaring laten opdoen.

Dus wanneer er problemen voordoen, ga dan eens kijken hoe het kind handelt binnen bepaalde situaties. Maar ga vooral niet te snel denken: ”mijn kind is nu oud genoeg, nu moeten bepaalde schoolse vaardigheden zelfstandig kunnen uitgevoerd worden.” Ja, op een bepaald moment moet je je kind te leren loslaten, maar let erop dat het loslaten niet resulteert in het achteruitgaan van resultaten. Is dat toch het geval dan:

  • Moet je jouw kind helpen en bijstaan,
  • Zoek je samen met je kind naar een oplossing,
  • Hou je een checklist bij met te volgen stappen of taken zodat je kind kan afvinken van zijn lijstje,
  • Breng je structuur in het huishouden, bureau, badkamer, schoolboeken, zodat alles duidelijk en voor de hand liggend is,
  • Gebruik je een time timer,
  • Heb je overleg met de school,
  • Zoek je advies bij een ergotherapeut.

Het boek “Slim maar…” van Peg Dawson en Richar Guare, 2009 is een mooie aanvulling in de reis die de ontwikkeling van je kind is.

 

Veel succes!

Kelly